Jesteś tutaj

Strona główna

Tak zwana „dzisiejsza młodzież” technologię - sieć i telefony komórkowe - traktuje już niemalże jak powietrze. Obcują z nimi w gruncie rzeczy odkąd pamiętają i ciężko im wyimaginować sobie świat, w którym brakowałoby tych rzeczy. Możemy próbować przeciwstawiać się tej sytuacji, zakazywać korzystania z internetu czy zabierać telefony i tablety, ale to wojna z góry skazana na przegraną. Dużo korzystniej zastosować nowe technologie w prowadzeniu zajęć i pokazać podopiecznym, że telefony czy tablety to nie tylko zabawa, ale są w stanie okazać się praktyczne w nabywaniu wiedzy. Niżej parę zarysów zajęć z wykorzystaniem smartfonów. Oczywiście, można z nich skorzystać także i w domu, adekwatnie angażując dzieci.

Lekcja researchu

Współcześnie wykuwanie pamięciowe nie jest już tak konieczne jak jeszcze do niedawna. Nie mamy potrzeby wiedzieć, kiedy przyszedł na świat Władysław SIkorski, gdyż zawsze możemy to sprawdzić przy użyciu telefonu i aplikacji z wikipedią (w 1881 roku). Odnosi się to do również wielu innych sytuacji.

Przygotuj więc swoim uczniom sprawdzian z wiedzy o świecie (kto rządzi na Kubie? Nie jest to Fidel Castro) i zezwól im na posługiwanie się internetem. W ten sposób dzieci nauczą się zadawać prawidłowe zapytania przy wyszukiwaniu danych (co zresztą staje się coraz prostsze) oraz poznają reguły skutecznego researchu. Nauczą się też konkretnych rzeczy - jest spora możliwość, że odkryte samodzielnie informacje zostaną w pamięci na dłuższy czas niż te wykute z podręczników.

Nowe podchody

Gdy nasza generacja  w gry miejskie, malowaliśmy znaki kredą na ścianach budynków lub patykiem na piasku. Współcześnie dzieci mogą zagrać bardziej nowocześnie. Pierwsza drużyna wychodzi i przesyła drugiemu zespołowi fotki lokalizacji, które należy odgadnąć i poznajdować. Można także wskazać konkretne punkty, które młodzież powinna odnaleźć przy użyciu map internetowych i GPS. Jednocześnie warto pokazać im alternatywne techniki znajdowania trasy (ciągle jeszcze nie wszędzie mamy sieć) i nauczyć nawigacji w przestrzeni.

Gdy takie zajęcia przeprowadzimy w mieście, warto też wykorzystać je do poszerzenia wiedzy o przeszłości regionu. Typujemy ważne dla miejscowości miejsca i we wszystkich przygotowujemy zadanie, którego zamiarem będzie danie ważnej dla dzieci wiedzy dotyczącej ich regionu. I tutaj można wykorzystać technologię: niech uczniowie znajdują wiadomości w sieci.

Program mobilny do prac domowych

To już trudniejsza idea. Ta propozycja wymaga wyłożenia pieniędzy, znajomości języków kodowania albo... znajomości.  Przygotuj program na smartfony z opcją dodawaia testów. Ustal z uczniami, że raz na określony czas będą otrzymywać powiadomienie o nowym teście - to będą ich zadania domowe. Wykorzystaj także zasady grywalizacji i zaproponuj zdobywanie punktów. Przed zakończeniem roku podsumujcie wyniki i rozdaj nagrody najlepszym. Nagrody dobrze uzgodnić wraz z uczniami przy ustalaniu zasad działania aplikacji. Powinno się też rozważyć nagrodę dla całej klasy, by oprócz rywalizacji wypełnianie zadań było także współpracą.

Nowoczesne gadżety nie muszą spędzać snu z powiek pedagogom. Wręcz przeciwnie: mogą nam świetnie sprzyjać, ale musimy przestać się ich obawiać. Odpowiednio użyte pozwolą nam osiągać godne pozazdroszczenia sukcesy.

 

Nazwa użytkownika